Saturday, May 31, 2008

Ezam masuk UMNO

Seronok juga membaca analisa seorang blogger bernama antikhairy.
http://antikhairy.blogspot.com



Hari ini heboh satu negara mengenai isu kemasukkan bekas Ketua Angkatan Muda PKR, Ezam Mohd Noor kedalam UMNO. Semuanya bermula apabila akhbar The Star melaporkannya.

Dalam laporan laman web Malaysiakini, Ezam berkata beliau berada diluar negara dan akan membuat kenyataan mengenai perkara tersebut selepas pulang minggu hadapan.

Walau bagaimanapun, beliau tidak menafikan desas-desus mengenai kemasukan beliau kedalam UMNO.

Dalam laporan The Star, Ezam dikatakan masuk semula kedalam UMNO setelah mendapat lampu hijau daripada pimpinan tertinggi UMNO.

Ketua Penerangan UMNO juga dalam kenyataan beliau hari ini mengalu-alukan kemasukan Ezam yang juga aktif dalam GERAK, sebuah NGO yang memperjuangkan Malaysia bebas dari rasuah. Klik disini.

Siapa dibelakang semua ini?

Jawapannya tidak lain tidak bukan ialah menantu kepada PM, Khairy Jamaluddin.

Siapa bersama menantu PM dalam usaha untuk membawa Ezam masuk UMNO?

Tidak lain tidak bukan ialah Datuk Norza Zakaria, orang kuat menantu PM.

Apa tujuan Ezam dibawa masuk UMNO?

Tidak lain tidak bukan untuk memastikan Pak Lah terus berkuasa dan membunuh saki-baki pengaruh Tun Dr. Mahathir didalam UMNO.

Mengapa Ezam?

Sebelum ini memang sudah ada beberapa kali pemimpin PKR yang menyertai UMNO. Hamdan Taha, Zahid Mat Arip, Ruslan Kasim, Hanafiah Man dan beberapa orang lagi telah menyertai semula UMNO sebelum pilihanraya umum 2004 dan sepanjang tempoh pemerintahan Abdullah Badawi dari 2004-2008.

Akan tetapi kemasukan mereka-mereka ini menyertai semula UMNO tidak mempunyai nilai "berita" dan tidak memberi apa-apa makna kepada UMNO.

Parti yang ditinggalkan mereka juga tidak menjadi lemah malahan menjadi semakin kuat selepas tiadanya orang-orang seperti Hamdan Taha, Zahid Mat Arip, Hanafiah Man dan beberapa orang lagi.

Dengan kemasukkan Ezam kedalam UMNO, kekuatan Pak Lah dan menantunya akan bertambah didalam UMNO. Seperti yang diketahui umum, Ezam adalah seorang yang komited dalam perjuangan untuk melawan rasuah. Beliau pernah ditahan ISA dan ditahan di Penjara Kajang oleh kerana mendedahkan rasuah pemimpin-pemimpin UMNO.

Selain daripada menakutkan penentang-penentang Pak Lah didalam UMNO, sekaligus akan menguatkan kembali kem Pak lah dan menantunya didalam UMNO.

Apa peranan Norza Zakaria?



Satu ketika dahulu kami pernah mendedahkan bagaimana Norza Zakaria "membeli" Anuar Mohd Noor pengendali laman web www.umno-reform.com dan blog http://www.arahkita.blogspot.com dengan harga RM 200, 000. Anuar Mohd Noor "dibeli" oleh Norza untuk menjaga Institut Kajian Asas Kemasyarakatan (INSKA).

INSKA adalah sebuah badan "think-thank" yang menjadi pemikir kepada Norza Zakaria untuk menjayakan agenda menantu PM.

Ezam Mohd Noor yang merupakan pengerusi GERAK telahpun meletakkan jawatannya baru-baru ini didalam satu mesyuarat tergempar GERAK yang dihadiri oleh kesemua Ahli Lembaga Pengarah GERAK dan menyerahkan jawatan tersebut kepada Mohd. Nazree Yunus.

Siapa Mohd Nazree Yunus?

Beliau adalah Koordinator kepada INSKA yang dipimpin oleh Anuar Mohd Noor. Apabila Mohd Nazree menjadi Pengerusi GERAK, maka jelas tangan Anuar Mohd Noor akan berada didalam NGO Anti Rasuah tersebut.

Bila tangan Anuar Mohd Noor berada dalam GERAK, ertinya tangan Norza juga berada disitu. Bila ada Norza, sudah pastilah menantu PM juga ada saham.

Nampak tak "kelicik"kan mereka?

Dengan ini, GERAK akan menjadi salah satu lagi senjata bagi menantu PM untuk membunuh musuh-musuh politik Pak Lah.

Mudah sahaja, dengan satu laporan rasuah GERAK kepada BPR, siasatan akan dimulakan dan mana-mana musuh Pak Lah akan menghadapi tuduhan rasuah.

Dengan ini penentang-penentang Pak Lah akan mengalami "sindrom takut" dan tidak berani untuk memberi sokongan kepada Ku Li atau mana-mana pemimpin yang akan mencabar beliau dalam Pemilihan Agung UMNO yang akan datang.

Selain daripada itu, menantu PM juga dapat memenangi jawatan Ketua Pemuda UMNO tanpa bertanding. Dato' Seri Khir Toyo dan Dato' Mukhriz juga mungkin terpaksa berundur jika Ezam berada dalam UMNO. Ezam akan mengarahkan GERAK untuk mencari apa-apa isu rasuah yang boleh dikaitkan dengan Khir Toyo atau Mukhriz.

Jika laporan BPR dibuat, sama ada benar atau tidak, imej kedua-dua tokoh tersebut pasti akan tercalar dan persepsi buruk akan dilihat oleh perwakilan UMNO kepada mereka.

Masihkah kita terlupa siapa yang membawa menantu PM ke rumah Anwar Ibrahim untuk menyerahkan passport? Ezam lah orang itu. Melayu jangan cepat lupa sangat....

Apakah kemasukkan Ezam kedalam UMNO adalah perancangan menantu PM dan Anwar? Saya pun belum pasti. Tetapi boleh dilihat pertaliannya. Seperti yang sedia maklum, ramai orang-orang UMNO percaya Khairy Jamaluddin mempunyai "deal" dengan Anwar Ibrahim.

Kita boleh lihat bagaimana Anwar yang jarang menyerang Pak Lah. Fokus Anwar lebih tertumpu kepada menyerang Datuk Seri Najib dan Tun Dr. Mahathir.

Apa-apa pun setakat ini blog Anti Khairy hanya mahu mendedahkan bagaimana menantu PM, Norza Zakaria dan INSKA berperanan membawa Ezam masuk kedalam UMNO.

No comments: